duminică, 28 februarie 2016

The chiX-Files

Încercarea mea de a pune la dispoziție o traducere în limba română a seriei 10 a Dosarelor X, mă dă de gol ca fiind fan al francizei. Subtitrările au ieșit cum au ieșit, ținînd cont de faptul că m-a interesat mai mult rapiditatea și nu neapărat calitatea, însă nici producătorii seriei nu prea și-au bătut capul cu ce oferă spectatorilor.
Nu pot să nu recunosc că m-am bucurat să aud că există o serie 10 și pentru faptul că serialul de bază, prin cele 9 serii ale sale, nu prea s-a încheiat onorabil. Disensiunile dintre David și producători au direcționat  șandramaua într-o aterizare forțată pentru a da măcar senzația de încheiere, lucru pe care nu l-au reușit.
I want to believe - filmul, a mai resuscitat un pic audiența și parcă a a avut un pic de logică, pregătind terenul, în 2008, pentru o revenire. În 2016 s-a întâmplat minunea, dar cei 8 ani au trecut degeaba. Cred că și eu, dacă mă lăsau atâta timp, reușeam să vin cu un scenariu pentru miniserie și scoteam ceva demn de Scully și Mulder.
Pentru că gradul de așteptare era colosal și X-Files e un icon. Nu e Prison Break, la care n-am putut trece de episodul 3, sau serialul cu proști, Breaking Bad (nu cred că există idioți ca ăia în realitate), e o franciză care a impus alte standarde la vremea ei și a alimentat imaginația multora.
 Pe Mulder nu am avut tăria să-l urmăresc în alte producții, gen Californication, nu ar fi fost credibil pentru mine. Scully a dispărut din peisaj mult timp, singurul rol credibil a fost în The Fall unde mi-a făcut plăcere s-o urmăresc. În rest, de asta folosesc numele personajelor și nu ale actorilor, ei au fost și vor rămâne toată viața Scully și Mulder.

Chris Carter a declarat după terminarea miniseriei că aproape sigur va mai urma ceva în X Files, nu se știe când sau unde, dar în modul în care a dat chix cu brambureala sezonului 10 nu sînt sigur că mai sînt așa de nerăbdător.
Probabil se va face o tranziție suavă de la cuplul Scully-Mulder la Miller-Einstein ceea ce n-ar fi rău, dacă s-ar compensa pe plan creativ.

M-am bucurat doar pentru adierea de umor prezentă în seria 10, umor care a reușit să țină vii alte francize lungi, vezi Bones de exemplu, care reușește să fie antrenant chiar dacă ar putea deveni repetitiv ca scenariu. Umorul te scoate din plafonare, amestecarea intrigilor profesionale cu cele personale dau prospețime, tensiunea romantică între El și Ea devin condimente.
X Files a suferit la acest capitol, producătorii au pierdut un filon care le putea asigura cel puțin încă două serii dacă ar fi existat și un X Files cu cei doi agenți implicați romantic. Dar n-a fost să fie.
Dimpotrivă, parcă cei doi au refuzat să filmeze împreună pentru că mare parte din episoadele sezonului 10 au lungi perioade în care cei doi sînt în scene separate. O fi ceva, n-o fi? Nu știu.
Când am descărcat prima dată X-Files, ca să-l văd integral, nu ocazional la TV, era pe vremea când internetul era prin modem cu apel la Romtelecom sau prin cablu coaxial și viteza de descărcare era de 2,5kb/s. Dacă am stat atunci 4 luni să descarc 9 serii, probabil voi sta și acum să văd ce urmează.
Dar acum măcar m-am pregătit să pot fi și dezamăgit.

Niciun comentariu: